تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/10/25 - 09:14
کد خبر: 493290

شکست حمله نظامی ایالات متحده به یمن؛

اقتدار پوشالی ایالات متحده/ تمسخر آمریکا در روزنامه انگلیسی گاردین

اقتدار پوشالی ایالات متحده/ تمسخر آمریکا در روزنامه انگلیسی گاردین

گاردین نوشت: ایران تحت حمایت چین به گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای پیوسته است. در ادامه عنوان شده است: ایران با توطئه با پکن برای دور زدن تحریم‌ها، میلیون‌ها بشکه نفت خام با تخفیف را هر ماه به چین می‌فروشد که توسط ‌تانکرهای نفتی موسوم به «ناوگان کشتیرانی تاریک» به چین منتقل می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی از سیمون تیسدال (مفسر مسائل خارجی، سردبیر سرویس خارجی و سردبیر سرویس آمریکای این روزنامه) در روز 13 ژانویه(23 دی ماه)‌، عنوان داشت: تشدید بی‌پایان منازعات در خاورمیانه واقعیت ناخوشایندی را برجسته می‌کند.

قدرت مسلط در خاورمیانه دیگر آمریکا، مصر‌، عربستان سعودی یا حتی اسرائیل نیست. این متحد اصلی حوثی‌ها، ایران است. گاردین می‌افزاید: اولین حمله هوائی به رهبری ایالات متحده به شبه‌نظامیان شیعه حوثی تحت حمایت ایران در یمن، نقطه عطف دلهره‌آور  دیگری در مسیر طولانی شکست‌های سیاست‌های غرب در خاورمیانه است که مهم‌ترین و پیامدترین آن شکست در حل مناقشه اسرائیل و فلسطین دهه‌ها باقی مانده است.

این روزنامه چاپ لندن اذعان دارد: این واقعیت که ایالات متحده با حمایت بریتانیا موظف به استفاده از زور در پاسخ به حملات حوثی‌های خفه‌کننده تجارت به کشتی‌رانی دریای سرخ بود، واقعیتی ناخوشایند را منعکس می‌کند: اهرم سیاسی واشنگتن رو به کاهش است، دیپلماسی آن ناکارآمد است، اقتدارش مورد تمسخر قرار می‌گیرد. حوثی‌ها بدون هراس قول دادند که حملات ادامه خواهند یافت. گاردین همچنین عنوان می‌دارد: با کاهش نفوذ واشنگتن، با چین و روسیه به عنوان متحدانش، ایران در حال تشکیل یک ائتلاف در خاورمیانه است.

سیاست منسوخ و قدیمی آمریکا در خاورمیانه

در ادامه این گزارش عنوان شده است: صحبت از برندگان و بازندگان در میان کشتار وحشتناک غزه (که حوثی‌ها می‌گویند باعث شروع کارزار آنها شد) آسان نیست. با این حال، از نظر استراتژیک، روشن است که چه کسی در این بحران پیشروی می‌کند.

با نبرد توسط نیروهای نیابتی‌، جایگاه ایران با قربانی (شهادت) هر فلسطینی، موشک حزب‌الله، بمباران عراق و سوریه و پهپاد حوثی تقویت می‌شود. گاردین عنوان داشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، افکار جهانی (و حتی بیشتر آمریکایی‌ها) را با تعهد عجولانه به حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل و وتو کردن طرح‌های آتش‌بس سازمان ملل متحد، با خود بیگانه کرد. سیاست او در خاورمیانه منسوخ و قدیمی به نظر می‌رسد. ایالات متحده که هرگز در جهان عرب محبوبیت نداشت، به عنوان یک شر ضروری تحمل شد. دیگر نه. ایران غیر عرب اکنون فرمان را در دست گرفته است.

این روزنامه چاپ لندن عنوان می‌دارد: 7 اکتبر برای اسرائیل زنگ هشداری بود، اگرچه سیاستمداران تندروتر آن هنوز آن را درک نمی‌کنند. وحشت در غزه برای همیشه تغییر کرده است، بدتر از آن‌، نحوه تغییر نگاه به اسرائیل است که شاهد ادعاهای بی‌سابقه نسل‌کشی در دادگاه لاهه هستیم.

دور زدن تحریم‌ها

گاردین در ادامه عنوان می‌دارد: ایران با شراکت با پکن برای دور زدن تحریم‌ها، ماهانه میلیون‌ها بشکه نفت خام با تخفیف به چین می‌فروشد. این روزنامه می‌افزاید: همه اینها برای ایران به درد می‌خورد. رهبران ایران سه هدف اصلی در سیاست خارجی دارند: بیرون راندن ایالات متحده، دشمن شیطانی انقلاب از خاورمیانه 1979؛ حفظ برتری منطقه‌ای و تقویت اتحادهای کلیدی با چین و روسیه. نابودی اسرائیل نیز چهارمین مورد است. در ادامه این گزارش اظهار شده: شبکه‌های شبه‌نظامی‌های حامی ایران «محور مقاومت» در طول بازوی خود عمل می‌کنند.

(«طول بازو» اصطلاحی در تجارت است که معمولاً برای اشاره به معاملاتی استفاده می‌شود که در آن دو یا چند طرف غیر مرتبط و غیروابسته توافق می‌کنند که مستقلاً عمل خود را انجام دهند.) نظرات در مورد اینکه آیا حوثی‌ها، مثلاً توسط تهران آموزش دیده و مسلح شده‌اند، از دستورات آن پیروی می‌کنند یا خیر، متفاوت است. برخی تحلیلگران معتقدند که ایران کنترلی بر نیروهای یمنی ندارد. حزب‌الله لبنان نیز اصرار دارد که از نظر عملیاتی خودمختار است. گاردین همچنین خاطرنشان کرد: با این حال، وقتی حماس در غزه، گروه‌های فلسطینی کرانه باختری و شبه‌نظامیان مستقر در عراق و سوریه را بررسی می‌کنیم، آشکار است که ایران یک ائتلاف کنترل‌شده از راه دور و مایل به تقابل از ایالات متحده تشکیل داده است. بمباران پایگاه‌های حوثی‌ها، این واقعیت را تغییر نخواهد داد.

به احتمال زیاد به روایت مقاومت ضد غربی و ضد اسرائیلی تهران در سراسر منطقه دامن می‌زند. این روزنامه باسابقه انگلیسی می‌افزاید: ایران با هوشیاری بیشتر نسبت به گذشته، سال گذشته گام‌های عملگرایانه‌ای برای ترمیم روابط با رقبای عرب خلیج‌فارس برداشت و روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی را احیا کرد.

اما هیچ عشقی بین ریاض و تهران رد و بدل نشده است. مهم‌ترین جنبه این معامله این بود که چین میانجی آن بود. در ادامه این گزارش عنوان شده است: چین و روسیه بهترین دوستان جدید ایران هستند. و این بیش از سایر عوامل است که اقبال ایران را متحول کرده و آن را به یک قدرت تبدیل کرده است. تهاجم اوکراین و پیمان همکاری قبلی چین و روسیه «بدون انقضا»، کاتالیزور این انتقال بود. گاردین می‌افزاید: جنگ و پیامدهای آن این باور را در پکن و مسکو متبلور کرد که رهبری جهانی ایالات متحده، پس از دونالد ترامپ، در حال عقب‌نشینی است و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین که واشنگتن بر آن نظارت می‌کند، برای گذار و جایگزینی آماده است.

روابط سیاسی تهران-پکن

این روزنامه چاپ لندن همچنین تصریح کرد: از زمانی که شی جین پینگ بیش از یک دهه پیش قدرت را در دست گرفت، چین حوزه‌های نفوذ ژئوپلیتیکی و اقتصادی را برای رقابت و در صورت امکان جانشین حوزه‌های ایالات متحده ایجاد کرده است. ایران محور برنامه‌های شی است.

در سال 2021، دو کشور یک پیمان سرمایه‌گذاری استراتژیک و انرژی 25 ساله امضا کردند. ایران تحت حمایت چین به گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای پیوسته است. در ادامه عنوان شده است: ایران با توطئه با پکن برای دور زدن تحریم‌ها، میلیون‌ها بشکه نفت خام با تخفیف را هر ماه به چین می‌فروشد که توسط ‌تانکرهای نفتی موسوم به «ناوگان کشتیرانی تاریک» به چین منتقل می‌شود. پس از سال‌ها رکود و اقتصاد ایران در حال رشد است. شی در ماه فوریه به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفت که چین از مبارزه این کشور با «یکجانبه‌گرایی و قلدری» آمریکا حمایت می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top